Következzen egy régen elkezdett cikk második fele. A címek ezúttal angolul olvashatóak, egyrészt mert nem mindegyiknek van magyar fordítása, másrészt pedig a sorozatokat úgyis mindenki angolul nézi.
12. Modern Family
Egy sorozat, ami klisék egymásra halmozásával mutatta meg, hogy egy jó sitcomot nem csak eredeti ötletekből, hanem egyszerűen jó poénokból is ki lehet hozni. A több szálon futó sorozatok leggyakoribb csapdájába sem sétáltak bele, hiszen a Modern Familyben mindhárom család egyformán vicces és érdekes, és bár kevés embernek lehet ez a kedvenc sitcomja, de egy biztos: még mindig Al Bundy a király.
Ajánlott epizód: S01E15 - My Funky Valentine
11. Episodes
Két rövid, de annál jobb évad egy brit házaspárról, akik Hollywoodba mennek, hogy aztán az ő idegen szemeiken keresztül láthassuk a csillogás hátulütőit és az amerikai felszínességet. A harmadik évad sajnos sokkal gyengébb, pedig Joey új karakterével egy elhasznált sztárt is sikerült sok öniróniával újra érdekessé tenni, a hollywoodi nihil pedig egyedi hangulatot ad a szokásosnál ritkábban, de akkor annál jobb poénokkal operáló sorozatnak.
Csak az elejétől érthető sorozat.
10. Scrubs
A sorozat, ami megpróbálta a legnehezebbet, a folyamatos poénok és a komoly és átgondolt élettanulságok kombinálását. A kórházi környezet, ahol nap mint nap életről és halálról kell dönteni, ez utóbbira tökéletesen alkalmas, és amikor a két komponens egyszerre működik, akkor a Scrubs helye a legnagyobbak között van, amikor meg éppen nem, akkor valahol a középmezőny elején.
Ajánlott epizód: S03E14 - My Screw Up
9. Veep
Az Amikor a farok csóválja tévés változata, egy végtelenül kiábrándult és cinikus széria az amerikai alelnöknőről, benne a politika minden gusztustalanságával, felszínességével és értékvesztettségével. A főszereplőről azt sem tudjuk, hogy melyik párthoz tartozik, de ez nem is érdekes, hiszen ő a minden elképzelés nélküli, a hatalmat önmagáért áhító politikus mintapéldánya, a tömegdemokrácia gyermeke, akit fantasztikusan játszik Julia Louis-Dreyfus.
Csak az elejétől érthető sorozat.
8. The Office
A brit franchise alapján immáron nyolc országban forgatott irodai sitcom a mockumentary első említésre méltó megjelenése. Az amerikai verzióban Steve Carell és Rainn Wilson nyújtanak kiemelkedőt a kisvárosi papírkereskedés vezetője, illetve önjelölt helyettese szerepében, de a sorozat legfőbb erénye mégis az, hogy kiváló ötleteket ad arról, hogyan is kell szórakoztatóan eltölteni a munkaidőt. Jim and Pam párosa pedig messze a legjobban működő pár a sitcomok történetében, amiért nagy dicséret jár. A német verzió (Stromberg) is különdíjat érdemel: a szűkös választékból az egyetlen igazán vicces német sitcom.
Ajánlott epizód: S02E01 – The Dundies
7. Party Down
Vannak előnyei is annak, ha egy sorozat főszezonon kívül, egy kis csatornán fut: megtehet egy csomó olyan dolgot, amit mások nem. Például megengedheti magának, hogy a főszereplők folyton piáljanak, drogozzanak és szexeljenek. Sőt, feltöltheti a szereplőgárdáját antipatikus arcokkal, a végeredményen pedig ezek után nem lehet csodálkozni: egy remek sorozat rendezvényen dolgozó, unatkozó emberekről mindössze két rövid évaddal, hiszen a kutya sem nézte – ez azonban az értékéből mit sem von le.
Ajánlott epizód: S02E01 - Jackal Onassis Backstage Party
6. Malcolm in the Middle
Sok sorozat készül egy családdal a középpontban, és sok sorozat fókuszál a szereplők baráti körére, de csak egy tudta a két témát sikerrel vegyíteni: a Malcolm in the Middle. A gyerekek iskolai problémái remekül megférnek a szülőpáros neurózisával és a szegénység végtelenül vicces ábrázolásával, ahol mindenkiből mindig a legrosszabb jön elő, és még azt is jól érezték a készítők, hogy milyen gondok foglalkoztatnak egy gyereket, miközben 12 évesből 18 éves lesz.
Ajánlott epizód: S02E20 – Bowling
5. Arrested Development
Egy rendhagyó, és ennek megfelelően egyszer már elbukott sorozat három remek évaddal, amely az évadokon keresztül futatott belső poénok tekintetében a csúcsot jelenti. Az anya és Buster párosa, valamint a zseniális G.O.B. és Tobias Fünke még a gyengébb karaktereket is feledtetni tudta, így az Arrested Development teljesen megérdemli a kultuszstátuszt. A legújabb netflixes évad nagyon gyenge lett, a bonyolult történetvezetést, ami működött korábban, az élvezhetetlenségig fokozták.
Csak az elejétől érthető sorozat.
4. Parks and Recreation
Érdekes módon az elmúlt tíz év legjobb sitcomjait egy kivétellel női standuposok hozták össze. Itt Amy Poehler karaktere köré húztak fel egy csak mellékszereplőkből álló gárdát, ahol kivétel nélkül minden mellékszereplő telitalálat, és a sorozat képes voltak arra, amire még egy másik sitcom sem: úgy változtattak évről évre az alaphelyzeten, hogy attól egyre jobb lettek. Szerencsére Ron Swanson karakteréhez nem nyúltak, így messze ez a legjobb, ma is futó sorozat.
Ajánlott epizód: S04E20 - The Debate
3. 30 Rock
A legmélyebben amerikai sorozat, az egyetlen, amelyet valóban New Yorkban forgattak. A Parks and Recreation mellett a másik széria, ami tagadja a Jóbarátok óta ritkán megkérdőjelezett receptet: nincsen benne semmilyen romantikus vonal, a nézőt nem kötik érzelmek a szereplőkhöz, így csak a poénokra tud koncentrálni: a szabály alól talán egyedül a fantasztikus Jack Donaghy karaktere a kivétel, a kapitalizmus prókátorára minden valamirevaló férfi hasonlítani szeretne – a készítők minden ellenkező szándéka ellenére.
Ajánlott epizód: S05E17 – Queen of Jordan
2. Friends
A nagy klasszikus, a modern sitcomok anyja. A mindenki által százszor újranézett Jóbarátok tökéletessége meglepő: a karakterek ugyan mind hibátlanok, de a mára sablonná merevedett alaphelyzet, hogy az egyik (férfi) szereplő beleszeret az újonnan érkező (nő) szereplőbe, igen unalmas lenne, ha nem tudták volna készítők, hogy mint minden mozgóképnek, így a sitcomnak is a forgatókönyv a lényege, abba pedig nem lehet belekötni: amit ők 10 évadon keresztül egyenletes minőségben megírtak, azt a mai napig senki nem tudta utánozni.
Ajánlott epizód: S07E10 - The One with the Holiday Armadillo
1. How I Met Your Mother
A legjobb sitcom, ami a legnagyobbat bukta: négy zseniális évad után éles váltás és az új Star Wars trilógiához fogható botrányos szenvedés következett teljes humortalansággal tetézve. Az első évadokban az értelmes szereplőket hibátlan poénokkal és mélységgel kombinálják: a részek a 2000-es évek fiataljainak mindennapi témái, a bulizás, csajozás, piálás és ezek morális kérdései köré szövődnek, az egészet megfejelve a szuperintelligens szociopata, Barney kívülálló nézőpontjával és jól kidolgozott elméleteivel az életről (Cheerleader effect, crazy-hot scale). A narratíva a sorozatkészítés Szent Grálja: minden hibát megmagyaráz, és az időben is bátran lehet ugrálni, mert az elbeszélő a jövőben meséli el nekünk a történetet. Ahogyan a legjobb filmet is úgy kell nézni, mintha a folytatás el sem készült volna, itt is meg kell elégednünk az első négy évaddal.
Ajánlott epizód: S01E19 – Mary the Paralegal
(Futottak még kategória: The Big Bang Theory, My Name Is Earl, New Girl.)