A 100 legnagyobb film - 61-80.

2011.07.15. 15:37 v_m

 

80. Lolita (1997)

 

A gyermekmolesztálás nem Kékfény-szerű megközelítéseinek legjobbja. Azért elég kemény dolog lehet elvenni egy idegesítő, öregedő nőt, mert a kislánya bejön. A filmnek az erős sztori mellett marad ereje az 50-es éveket is kiválóan megidézni, a kiscsaj szexualitás kisugárzása pedig még nem hebefileknek is ütős.

 

 

 

79. Különvélemény (Minority Report, 2002)

 

Ki mondana nemet arra a felvetésre, hogy az előre látott bűncselekményeket meg kell akadályozni? A világ végre nyugodtan alhat, a rendőrök úgyis előbb érnek a tett helyszínére. Philip K. Dick regényéből Spielberg forgatott sötét és hibátlan sci-fit, ami a műfaj legfőbb erényeivel egyaránt rendelkezik: érdekes, elgondolkodtató és végig izgalmas.

 

 

 

78. A remény rabjai (The Shawshank Redemption, 1994)

 

Az IMDB-s első hely azért túlzás, de a film maga egy igen jó börtönsztori. Tom Robbins a sok kretén vígjáték ellenére le sem tagadhatná, hogy nagyon jó színész. A tetőn sörözős rész, a börtönből kiengedett Morgan Freeman meg a végső nagy csavar pedig kárpótol a néhol lassabb cselekményért.

 

 

 

 

77. A Bárányok hallgatnak (The Silence of the Lambs, 1991)

 

Hannibal karakterét sok-sok filmen át lehetne nézni, a pszichológiai zsenijével és kiemelkedő intellektusával a kiemelten menő pszichopaták közé tartozik. Ráadásul azon kevesek közé tartozik, akik rács mögött ülve is fölérendelt pozícióba tudnak kerülni. A film legjobb vonala a kölcsönös lélekturkászás, de a thriller szál is abszolút rendben van.

 

 

 

 

76. Híd a Kwai Folyón (The Bridge on the River Kwai, 1957)

 

A munkára kényszerített hadifoglyok állandó dilemmája lehet, hogy ha dolgoznak, az ellenséget segítik. Ha meg nem, kinyírják őket. Az ellentétet nem is tudná senki jobban feloldani, mint Alec Guinness ezredese, aki a megingathatatlan jellemesség egyik legjobb megformálója. A hetekig tartó fütyörészés meg garantált.

 

 

 

 

75. Az Ördög Ügyvédje (Devil’s Advocate, 1997)

 

Természetesen ez a film önmagában elegendő érv a szakmaválasztáshoz. Az ember bűnös lény, az ügyvéd pedig még bűnösebb, és ezt nem rest kihasználni az ördög. Fontos erkölcsi kérdéseket boncolgat a film, például hogy szabad-e megnyerni egy pert, ha meg tudja nyerni az ember, viszont nincs igaza. A film címében elrejtett utalás is külön pirospontot ér. Charlize Theron meg nagyon jó csaj, a film pedig szépen egyensúlyoz a horror és a moralizálás között.

 

 

74. Az Élet Értelme (Monty Pyton’s The Meaning of Life, 1983)

 

Amit a Monthy Python filmre vitt, az kevés kivétellel mind kiemelkedő. Bár az egész estés filmjeik közül ez az alkotás hasonlít a legkevésbé egy filmre, sokkal inkább a tévésorozataikat idézik, az életút stációira írt jelenetek kivétel nélkül hozzák a megszokott színvonalat.

 

 

 

 

73. To Kill a Mockingbird (Ne bántsátok a feketerigót!, 1962)

 

Gregory Peck állítólag tényleg pont olyan arc volt, mint Atticus Finch, és nem is kellett megerőltetnie magát a szerepben. Akár igaz, akár nem, a film tökéletes példa arra, hogyan kell egy jó könyvet vászonra vinni. Egy szép történet egy rendíthetetlen emberről. De vajon milyen rém lakhat a szomszédban?

 

 

 

 

 

72. Nagy hal (Big Fish, 2003)

 

Ez a kedves Tim Burton film végre mellőzi a rendezőtől megszokott (és komoly rajongótáborral rendelkező) morbid sötét hangulatot, és egy nagyotmondó nagypapa narrációjában mesél egy olyan történetet, amilyet mindannyian hallani szerettünk volna a nagyotmondó nagypapánktól.

 

 

 

 

71. Az ötödik elem (The Fifth Element, 1997)

 

Luc Besson legjobb filmje maga a tökéletes szórakoztató science fiction. A klónok támadásának űrjárgányos jeleneteit vitathatatlanul innen lopták, csak arra nem jöttek rá, hogy a sikerhez Lilu is kell. A nézőnek biztosított a kétórás önfeledt szórakozás, az elborultan futurisztikus filmnek pedig a százszoros újranézés.

 

 

 

70. Napola - A Führer elit csapata (NaPolA, 2004)

 

Az egyik legjobb náci szemszögű film, amelynek végén a legmegátalkodottabb liberálisok is elismerik, hogy a lecsúszottaknak legalább kiemelkedési esélyt adott a Harmadik Birodalom. A náci fater kiemelkedő karakter, a küzdősportok pedig igenis a helyükön voltak abban az időben. A gyengeséget természetesen nem tolerálták, a végkifejleten meg lehet hosszasan vitázni.

 

 

 

69. Interjú a vámpírral (Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles, 1994)

 

Tökéletes szereposztás és kellemesen nyomott tónus jellemzi minden vámpíros filmek királyát. Megtudhatjuk, hogy hiába vagy király, ha a szex nem megy, és bizony a halhatatlanság sem olyan jó dolog, mint amilyennek elsőre tűnik. A spanyol vámpír meg nyilván alapjaiban különbözik a többi vámpírtól.

 

 

 

 

68. Kutyaszorítóban (Reservoir Dogs, 1992)

 

Tarantino első hollywoodi filmje a borravalóadás vagy nem adás örök problémájából indulva egy remek krimibe torkollik, ahol a beépített ember lélektani elemzésével is találkozhatunk. A színeken vitatkozó bűnözők jelenete a filmtörténet legnagyobbjai közé tartozik, a párbeszédek meg jó Tarantino-filmhez illően viccesek és megunhatatlanok .

 

 

 

67. Machete (2010)

 

Machete don’t text. A tökéletes agyatlan film. Machete egyébként hibátlan karakter, a cselekmény végig leköt, és szerencsére Machete mindenkit lefektet vagy kinyír. Egy súlyosan alulértékelt mű B-film, ami simán odaveri mindkét (egyébként nem rossz) Grindhouse-filmet. És mellesleg egy érdekes latínó-fehér háborút vetít előre.

 

 

 

66. Amerikai pszicho (American Psycho, 2000)

 

Kár a gyenge végkifejletért, mert a Bret Easton Ellis regényéből készült film jóval előrébb is szerepelhetne. A juppik taszító világa bizony a képmutatásra épül, a morbid humorral építkező film pedig egy őrült milliomos történetét meséli el. Ha a Szörny vagy a Reqiuem egy álomért valakit nem győzött volna meg arról, hogy drogosnak lenni és kurválkodni nem egy jó dolog, mindenképpen nézze meg ezt a filmet!

 

 

 

65. A bukás – Hitler utolsó napjai (Der Untergang, 2004)

 

A Hitler utolsó napjait bemutató alkotás nem csak az összeomlásos jelenet végtelen feliratozhatósága miatt került ide. A kérdés, hogy vajon Hitlert támasztották-e fel egy film kedvéért (ez esetben Moldovának jönnek egy sörrel a rendezők), vagy tényleg egy Bruno Ganz nevű ürge Hitler tökéletes mása, vélhetően örök rejtély marad.

 

 

 

64. Más világ (The Others, 2001)

 

Az egyik legjobb horrorfilm olyan szinten veri át a nézőt, hogy már csak ezért is végig kell nézni. Egyébként egy kitűnő hangulatú és kellemesen nyomasztó szellemes filmmel van dolgunk, ahol minden végtelenül logikusan történik. Legalábbis a végén rájövünk…

 

 

 

63. Ronda ügy (Very Bad Things, 1998)

 

Szintén egy méltatlanul elfelejtett és alulértékelt film. A fekete humort kevés film vitte ilyen tökélyre, azt a jelentet pedig, amikor a zsidó csávó elüti a testvérét, legalább hússzor vissza kell nézni. Egy véletlen gyilkosság nagyon vicces története, amelynek végén mindenki elnyeri azt, amit megérdemelt.

 

 

 

62. Becstelen brigantyk (Inglourious Basterds, 2009)

 

Tarantinóról megtudjuk, hogy még a franciákat(!) is érdekesen tudja filmre vinni, hát még a heroikus harcot folytató amerikaiakat és nácikat. Christoph Waltz főnácija versenyben van a legjobb főgonosz címért, Hitler fiktív megölése pedig az emberiség nem nácikkal szimpatizáló felének titkos gyermekkori vágyát teljesíti be.

 

 

 

 

61. Erőszakik (In Bruges, 2008)

 

Egy embernek legyenek elvei! Egy nehezen besorolható film bűnről és bűnhődésről, amelyben leginkább a fekete humor dominál, meg a film második felében megjelenő Ralph Fiennes. Az egész film rettentően morbid, a dagik jelenete meg a főgonosz telefonjai elfelejthetetlenek. Bruges-t meg kéne nézni egyszer, és nem, csak azért sem térünk ki a magyar címre.

komment

Címkék: film kultúra top100film

süti beállítások módosítása